Glutenfrie hirseboller – SMÆKKERT OG HVEDEFRIT

Som de faste læsere godt ved, har jeg i sommers fundet ud af (efter 20 års uvidenhed), at jeg ikke kan tåle hvede og i mild grad også er glutenintolerant. (Mere om dét hér.) Jeg forsøger mig derfor frem med en hvedefri kost og prøver i den grad også at udelukke gluten.
Dog synes jeg, at man engang imellem kan savne lidt ‘at tygge i’, altså lidt brød. Men jeg kan fortælle jer, at alt afsavn var væk med disse darlings!

image

Det er hirseboller bagt på hirseflager og grovvalsede havregryn (blendet til mel). Mit udgangspunkt var disse lækre hirseboller fra Naturbageriet.
image

De værner dog (klart) om deres opskrifter, så jeg har ikke kunnet få en vejledning til, hvordan man laver nøjagtigt disse boller.
Jeg har dog fundet en opskrift på nettet og modificeret den lidt efter egne behov og muligheder. Resultatet blev ganske fremragende, jeg er virkelig godt tilfreds! Bollerne var hvedefrie og indeholdt kun spor af gluten. (Man kan ikke være sikker på, hvor meget gluten ens havregryn indeholder; vil man være sikker på en glutenfri version, anbefaler jeg at bruge havremel fra helsekostforretninger, hvor de kan garantere, at der ikke er gluten i havremelet.)

Det var en kort ‘introduktion’, og nu får I opskriften!

Du skal bruge:
75 g hirseflager
1 dl vand
10 g gær
1 dl mandler
150 g havregryn eller havremel
3 spsk græskarkerner
2 dl plante- eller laktosefri mælk
2 spsk HUSK
2 gulerødder
1 spsk god olie (helst flydende) – jeg brugte arganolie til madlavning
Rosiner (så mange, som du nu lyster)
Lidt salt

Fremgangsmåde:
Hæld vandet over hirseflagerne og lad dem stå og trække. Blend mandler til mel. Gør det samme med havregryn, hvis ikke du bruger færdig havremel. Riv gulerødderne. Rist græskarkerner på en tør pande indtil de begynder at ‘poppe’ og får lidt bid.
Varm mælken en smule op og opløs gæren deri. Put lidt salt i. Vend hirse’pulpen’ og HUSK deri. Tilsæt ‘mandelmelet’, de revne gulerødder, rosiner og havremelet. Hæld olie over og ælt dejen.
Lad den stå i skålen, tildækket med en klud og lad den hæve i ca. 30 – 45 min.
Tag dejen op, form bollerne og lad dem efterhæve på en bageplade, tildækket med et viskestykke, i ca. 1 time.
Tænd ovnen på varmluft, 215 ° og bag bollerne omkring 25 minutter.

Velbekomme!

– de kan sagtens opbevares på køl; det gør ikke noget ved smagen. Jeg vil også tro, de er fryseegnede, jeg har dog ikke selv prøvet 🙂

Skriv et svar

