Lækkert og lowcarb – tærte på mandelbund med spinat og ricotta

Lowcarb mad behøver virkelig ikke at begrænse sig til et stykke kød og dampede grøntsager – man kan være super kreativ og skabe de mest fantastiske lavkarbo-retter, som denne skønne tærte med ricotta og spinat.

image

De sidste par gange, hvor jeg har haft fri fra arbejde, dvs. Skullet i skole og dermed haft meget hjemmelæsning, har jeg været doven og dårlig til at få lavet nogen gode frokostretter til mig selv. Det var nemt blevet til en bunke gulerødder, lidt brøderstatning, måske knækbrød i bedste fald salat, men jeg har ikke gjort noget ud af det.
Dét besluttede jeg mig for at ændre på i dag. Jeg havde ikke særlig meget appetit om morgenen, og derfor spiste jeg meget lidt til morgenmad. Det var derfor vigtigt med en nærende frokost.
Jeg havde for et par dage siden købt den super lækre ricotta ost, som jeg virkelig godt kunne spise med ske, direkte fra bøtten … Hvilket måske også er sket en enkel gang eller … sytten. Jeg ville gerne have, at den lækre ricotta skulle indgå i min frokost i dag, og jeg kunne huske, at osten gik fantastisk sammen med spinat. Jeg besluttede mig derfor for at lave en tærte – selvfølgelig lowcarb, men derfor var det stadig en treat.

Opskriften hér er på en mindre tærte, jeg spiste en halv af den til frokost, og blev mæt, så den anden halvdel gemmes pænt til i morgen!

Du skal bruge:
0,75 dl mandler
0, 25 dl græskarkerner

(Egentlig skal der bare være 1 dl nødder/kerner, hvor størstedelen er mandler, græskarkerner kan sagtens byttes ud med f.eks. solsikkekerner.)

1 spsk smør
1 spsk HUSK
1 æggehvide

1 æg
100 – 125 gram ricotta
200 g frossen spinat

Salt og peber

Fremgangsmåde:
Kør mandlerne og kernerne i en minihakker, så de bliver til groft mel. Tilsæt husk og smør og til sidst æggehvide. Saml massen og lad den hvile på køl i mindst 30 minutter.
Tænd ovnen på 160°. Tag tærtedejen ud og spred den ud i et tærtefad beklædt med bagepapir. Bag dejen i ca. 20 – 25 minutter.
Lav fyldet imens. Vandet fra den optøede spinat hældes fra. Pisk æg og ricottaen sammen og bland spinat i massen. Krydr med salt og peber.
Tag den færdigbagte dej ud af ovnen og skru op på 180-200°. Hæld fyldet i den forbagte dej-form og bag tærten færdig i 15 – 20 min.

Sørg for, at tærten får 5 – 10 minutter til at køle af og ‘sætte sig’ inden du spiser/serverer den.

Velbekomme og ha’ en skøn mandag aften!

Skriv et svar

