MEGET sund morgenmad – ‘risengrød’ på blomkål

Der kommer nogle morgener, hvor jeg virkelig, inderligt savner grød. Før i tiden spiste jeg altid havregryn med mælk, tørrede frugter og kokosmel, som både var en kalorie- og kulhydratbombe, så det er jeg forlængst gået fra. Jeg savner dog min grød, og jeg kan love Jer, at hvis ikke en kæmpepotrion havregrød gjorde mig oppustet, ville jeg altså stadig holde fast bed denne skønne morgenmad. Men desværre… Jeg må finde på alternativer… som denne!

image
Denne dejlige grød er egentlig bare blomkålsrisengrød, dvs. Blomkålsrisene, der fik et mindre opkog med lidt fløde. Men ved I hvad? Det smagte så skønt, var dejlig varmt og mættede! Derfor er det en ‘ret’, der helt sikkert kan anbefales som morgenmåltid.

(Jeg var i starten selv skeptisk over blomkålen, og om man kommer til at kunne smage den – og jeg kan så fortælle, at så længe grøden er varm, er blomkålen meget neutral, smagen bliver tydeligere, når grøden afkøles.)

Denne grød kan også sagtens bruges som erstatning på julebordet, med lidt kirsebærsovs, eller lidt piskefløde og mandelsplitter, så den bliver mere ris-a-la-mande-agtig. Prøv Jer frem! Inspirationen har jeg fra denne blog, men har piftet lidt ved opskriften, så I får selvfølgelig min version.

Du skal bruge:
(1 portion)
1,5 – 2 dl ‘riset’ blomkål
1 dl fløde
1 spsk kokosfibre
Lidt sødning (jeg brugte sukrin gold, hvilket gav en mørkere farve til min grød, næste gang vil jeg bruge stevia, der ikke påvirker farven)
1 spsk kokosolie
Evt. Vaniljepulver

Ekstra: kirsebærsovs / æblemos / kanel / mandelsplitter / whatsoever

Fremgangsmåde:
Brun blomkålsrisene på en pande i lidt kokosolie. Kog samtidig fløden op med kokosfibre, sødestof og evt. vaniljepulver. Når flødeblandingen begynder at tykne og boble, tilsættes de brunede blomkålsris. Giv det hele et ekstra opkog og server drysset med kanel, evt. lidt ekstra sødning og f.eks. æblemos.

Velbekomme og rigtig god fredag!

Skriv et svar

