Fiberrig morgengreenie

Jeg har længe været undervejs med dette hér lille projekt, nemlig at lave en ‘greenie‘. Greenies eller grønne juicer er smoothies lavet af grøntsager (gerne grønne, så juicen lever op til navnet 😉 ). I de fleste opskrifter bruges ingen mælkeprodukter, så greenie’en bliver ikke fyldt med unødvendige kulhydrater og indeholder kun de carbs, der er i grøntsagerne, eller evt. et enkelt stykke frugt, hvis man juicer dét med.image

jeg ved egentlig ikke, hvad der har afholdt mig fra at lave greenies. Det skyldes bestemt ikke det faktum, at jeg ikke har de rette køkkenmaskiner, for jo, jo – jeg har da lidt af hvert! Jeg tror, at det for det meste er tiden, eller rettere mangel på samme, der har afholdt mig fra at eksperimentere med grønne smoothies. Mine morgener er for det meste fyldt med læsning, forberedelser og lign., så der er ikke meget tid til at gøre 17 køkkenmaskiner rene efter brug. I dag havde jeg dog rigtig god tid, ingen lektielæsning, og dermed ingen undskyldninger.

En greenie kan for det meste laves ‘efter kokkens fantasi’, brug simpelthen alt, hvad du har ved hånden af grøntsager og lidt frugt! Det hele skal blendes sammen, evt. smages til med lidt krydderi, hvis man er til dét! 🙂 Alligevel kan I få opskriften på min greenie hér – det ku’ jo være, I kunne bruge lidt inspiration.

Du skal bruge:

broccoli (har desværre ikke vejet mit stykke)

0,25 – 0,5 avocado

2 æbler (hvis de er saftige, kan du nøjes med ét)

3 cm ingefær

2 dadler (uden sten)

lidt limesaft

0,5 tsk. revet limeskal

ekstra pift: 1 spsk chiafrø udblødt i kogende vand (ikke mere end 5-10 minutter) for at gøre greenie’en endnu mere fiberrig.

Fremgangsmåde:

Juice æbler og ingefær. Blend broccoli og avocado i en blender. tilsæt ‘juicen’ af æble og ingefær og blend det sammen. Tilsæt dadler og både limesaft og -skal, og blend videre. Til sidst tilsættes de udblødte chiafrø og det hele blandes en sidste gang.

Nyd greenie’en med meget god samvittighed – du får vitaminer og mineraler, og jeg garanterer en helt fantastisk mæthedsfornemmelse! Nedenunder kan du se, hvad min morgenmad i dag bestod af – greenie’en fik selskab af skyr med hjemmelavet topping af havregryn, hørfrø, sesam og hvedeklid samt en grapefrugt med kanel.

Kom du bare an, fredag! Jeg er så klar!

Kæmpe knus til Jer, læsere, god fredag, og hvis I har et ekstra øjeblik kom gerne med input til jeres juice-opskrifter – jeg er blevet helt hooked på projektet nu!

image

Skriv et svar

