Æble crumble – aftenhygge!

image

Efteråret byder på mange, mange æbler, og de skal helt sikkert udnyttes! Jeg ved, at æblerne (og alt andet frugt) ikke hører til LCHF-kosten, som jeg ellers plejer at følge. På det seneste har jeg dog været meget påpasselig med, at min sundhed og mine kostvaner ikke skal blive for fanatiske, og derfor tilføjer jeg gerne lidt frugt eller havregryn hist og hér, hvis jeg får lyst til det.
I går var vi i humør til aftenhygge og besluttede at bruge æblerne fra køleskabet på en æble – crumble.

Desserten var nem at lave, og det gode ved den synes jeg er, at den ikke er lige så tung (fed), som LCHF desserter. For selv om lysten til en treat var der, ville jeg helst holde mig til en let dessert. Jeg prøvede at holde den så lowcarb, som muligt, men selve æbler bidrager allerede med en del kulhydrater.

Crumble’n er inspireret af Frk. Sveskes opskrift, dog med få ændringer.

Du skal bruge:
4 mellemstore æbler
2 spsk sukrin gold
2 tsk kanel

50 – 75 g smeltet smør
100 gram blandede mandler og hasselnødder
2 spsk HUSK
2 spsk sukrin gold
Kanel
Lidt salt

Creme fraiche
Vaniljepulver

Fremgangsmåde:
Tænd ovnen på 180°.

Skær æblerne i grove tern og vend dem med kanel og Sukrin. Læg dem i et tærtefad.

Kværn nædderne til med. Smelt smørret og bland alle tørre ingredienser ind i det. Fordel crumble’n over frugtstykkerne og bag tærten i ca. 30 minutter.

Nyd med creme fraiche rørt op med vanilie!

image

Skriv et svar

