Opskrift ☆ hørfrøkiks med gulerod

image

Nogle gange savner jeg lidt ‘knas’, som jeg kunne snacke i. Kender I dét?
Kerne-knækbrød kan selvfølgelig være en rigtig god erstatning for brød, men engang imellem har man også lyst til at prøve noget nyt.
Jeg kastede mig derfor ud i at få bagt nogen kiks, og projektet er efter min mening lykkedes ret godt! 😉

Kiksene er meget sprøde, knaser på den helt rigtige måde og har en god (meget lidt ‘kerne-agtig’) smag!

Du skal bruge:
1 dl hørfrø
1 dl sesamfrø
0,5 dl kornflager (jeg brugte 5-korns flager)
1 tsk bagepulver
1 tsk husk (jeg brugte den gule)
1 gulerod
Lidt salt

1 – 1,5 dl vand

Fremgangsmåde:
Tænd ovnen på 180°.
Frø og kornflager blendes sammen til fint mel i en minihakker. Bagepulver, husk og salt tilsættes ‘melblandingen’. Kom vand i blandingen – tilsæt lidt af gangen og lad det blive opsuget af ‘melet’ og husk.
Riv guleroden fint og bland den til sidst i ‘dejen’.

Lad dejen stå og hvile i mindst 10 minutter og rul den derefer ud på et stykke bagepapir (rul den evt. ud mellem 2 stykker bagepapir, så du slipper for en beskidt kagerulle). Kiksene må gerne være lidt tykke i det (de skal helst være tykkere, end når man bager kerne-knækbrød).

Bag kiksene i ca. 20 minutter, lad dem køle lidt ned, inden du spiser dem, så de kan nå at blive endnu sprødere, når de er kølet ned.

Snack med glæde og nyd dem!

Skriv et svar

