Opskrift ☆ bagte æbler – ægte eferårsforkælelse

image

Efterår, æbler, guf!
Vi kommer ikke uden om, at efterårets kolde dage skaber en hygge-trang (det gør de i hvert fald hos mig). Dagene bliver kortere og koldere, og man får lyst til at kompensere for den smådystre stemning med lidt glad stemning i køkkenet 😉
Sådanne efterårsfristelser kan nemt blive en tung plus på kulhydrat- og kaloriekontoen, men hvis man tør eksperimentere lidt, kan man finde en masse lækre og sunde alternativer, der både glæder ganen og efterlader én med god samvittighed!
‘Snacken’ jeg har her er bestemt ikke LCHF, men den er sund og fyldt med gode vitaminer! Den kan laves som enkel-portion (hvor jeg vil anbefale at bruge mikroovnen, simpelthen for at spare tid og energi), eller der kan laves flere af gangen, hvor det er klart nemmest at bruge ovnen.

Du skal bruge:
1 æble pr. Person
1 spsk mandler pr. æble
1,5 spsk kornflager pr. æble (jeg brugte 5-korns flager)
1 spsk sukrin gold
1 spsk tørrede frugter, skåret i små stykker

Fremgangsmåde:
Fjern æblets kernehus og stil frugten på en lille tallerken, eller helst i en lille skål. Fyld hullet med skiftevis mandler, tørrede frugter og kornflager. Det hele kan ikke være der, så bare drys det ud over frugten. Afslut med at drysse med sukrin. Æblet er nu klart til at blive ‘bagt’ – ca. 2 minutter på maximal styrke i mikroovnen eller 10-15 minutter i ovnen ved ca. 180°.

Jeg synes, at det er en skøn, skøn efterårssnack, og desuden synes jeg, at man bestemt skal udnytte, at vi har så mange lækre, danske frugter rundt omkring os! Jeg var derfor villig til at ofre lidt ‘carbs’ på denne; den blev nydt fra start til slut og gav en dejlig varme!

Skriv et svar

