Spise af lyst

Man kan nemt blive fanget; man har sine egne små madrutiner, man følger sine egne ‘kostråd’, meget af vores madindtag er meget gennemtænkt og … lad os sige det ligeud: planlagt. Dem af os, der går op i, hvad vi putter i munden, tænker i høj grad over, hvordan dagens måltider skal se ud, og vi gør alt for at overholde vores små skemata.

Vi kommer dog til et punkt, hvor madindtaget begynder at blive lidt mekanisk… Jo, jo, vi nyder da stadig vores mad, vi synes bestemt, det smager godt, og vi sidder da også med en god følelse i kroppen efter at have spist et sundt måltid mad. Vi får et psykisk boost, vi giver os selv et klap på skulderen og roser os selv for at have overholdt en mindre madplan. Vi har det godt; vi er mætte og tilfredse, men vi spiser, fordi vi har planlagt det, ikke rigtig af lyst!?

Jeg har engang været så fastlåst i al madskema, at jeg simpelthen ikke kunne andet end at spise efter klokkeslæt – selv hvis min krop sendte mig andre signaler, hvis den var sulten på andre tidspunkter, end de planlagte, eller hvis jeg netop slet ikke var sulten, når klokken viste ‘aftensmad‘. Jeg spiste sjældent af lyst, men ud fra en hjemmestrikket ‘kostplan’.

Skiftet til LCHF har gjort, at jeg i højere grad prøver at mærke efter, hvornår jeg har lyst til mad, hvornår jeg er sulten, og hvornår jeg ikke skal spise, eller hvornår jeg er mæt. Dog synes jeg stadig, at man hurtigt kan blive fanget af nye skemata! For mit vedkommende gælder det nu hvad jeg spiser. Jeg stortrives på LCHF, og jeg savner ikke kulhydrater. Dog er der stadig nogle kulhydratholdelige madvarer (f.eks. dadler eller havregryn), som jeg godt kan lide, men skærer ned på dem, fordi jeg helst vil holde mig til en forholdsvis low-carb diæt.

Sidst fangede jeg mig selv i at forbyde mig selv et mindre stykke af en raw cake, fordi den var lavet på dadler… Og så tænkte jeg, at skema og planer har taget overhånd! Det er jo ikke fordi min krop cravede vildt efter noget usundt! Hvad jeg havde lyst til at spise var ikke ‘skadeligt‘ for mig/min krop – den ville blot smage på en lækkeri lavet på yndlings tørrede frugter! Og hvorfor sige nej til dét??

Jo, blot fordi det ikke matchede min ‘plan’… (Igen: den fordømte planlægning!!!)

I morges var jeg derfor oprørsk! Jeg lavede mig et glas cultura yoghurt med 5-korns flager, lidt all bran og rosiner!

image

Det smagte så skønt, og jeg tillod mig selv at nyde den med god samvittighed! Sundhed handler jo i den grad om at lytte til sin krop! And I did it!

Stolt, glad, med en god mavefornemmelse ♡

4 thoughts on “Spise af lyst

  1. Hvor har du ret! Jeg har også taget mig selv i ‘LCHF forbud’, hvor jeg bandlyste gode og sunde fødevarer. Ex. frugt eller gulerødder. Jamen herregud? Det er muligt at der er lidt ekstra kulhydrat i, men det er først og fremmest gode og sunde fødevarer. Ikke ting der forpester min krop. Dem vil jeg sgu ikke fornægte mig selv. Så bliver det hele lidt kedeligt, ikke? 😉

Skriv et svar

