Grøntsagsnachos – LCHF

image

Nachos er en ret, de færreste kan modstå, og jeg deriblandt. Jeg skal dog skynde mig at sige, at hvad jeg bedst kan lide ved retten er al den lækre dyppelse samt smeltet ost og kylling. ‘Rene’ chips har jeg aldrig været specielt vild med; jeg synes, de i sig selv er tørre og smager meget kunstigt. De frister i hvert fald overhovedet ikke…
Og jojo, back in the old days kunne jeg sagtens bestille en nachos på café og spise af de knap så smagsnuancerese chips, fordi det var der… Jeg tror desværre, at det er et problem, mange af os har. Jeg havde engang med mit gymnasie været nede at se et foredrag af Chris MacDonald. Han fortalte, hvordan skålen med fredagsslik på mystisk vis formår at blive tømt hver fredag aften.
Det startede med, at man satte sig ned, var klar til at se en film/ hygge/ et eller andet med skålen i skødet. Man begyndte med de røde vingummibamser – dem kan man bedst lide, de lysegule og almindelige gule var man ikke helt begejstret for… Lidt lakrids kunne man også have, og skumsvampe skulle man lige smage på (10 gange). Til sidst er der kun de gule vingummibamser tilbage, men… så dårligt smager de da heller ikke! Én eller to kan man lige klemme ned…

I løbet af en enkel aften kan vi nå at blive afhængig af én enkel slikskål… Tænk på, hvad der sker med mennesket efter et helt liv med læskedrikke, færdiglavede kager, chokoladebarer osv.. Man kan slet ikke se sig ud af det!

Jeg troede heller ikke, back in the old days, at jeg kunne komme ud af den onde spiral, hvor jeg ikke vidste, hvornår jeg var sulten, og hvornår jeg var mæt. Jeg spiste, fordi klokkeslættet sagde, jeg skulle. Og ja, jeg spiste meget. For jeg var bange for at blive sulten igen.
Dette er heldigvis vendt nu. Jeg føler sult og mæthed på en hel ny måde; jeg nyder min mad og kan være ‘i det’, når jeg spiser mine måltider. Og stadig er der god plads til lækker mad, nu er der også kommet plads til at nyde den!

Til sidst opskriften på lækre nachos med grøntsager!

Du skal bruge:
Blandede grøntsager
Revet ost (f.eks. blandet cheddar og flødeharvati)
Kylling (skåret i stykker)

Salsa
Guacamole
Creme Fraiche

Fremgangsmåde:
Tænd ovnen på 200°. Giv grøntsagerne en kort tur på panden og læg dem derefter i et ildfast fad. Læg kyllingstykker derpå og gratinér med ost. Sæt den i ovnen til osten er blevet gyldenbrun.

Servér med dyppelse til og nyd med god samvittighed!

Skriv et svar

