Når vi ikke længere kan styre… os selv?

image

Fedme, overvægt, overspisning, overforbrug, osv., osv.. Vi hører om det hele tiden, vi ved så meget, at de grove fakta hverken overrasker eller skræmmer os mere. Vi ved, at fedme skal bekæmpes, i princippet ved vi, hvad vi skal gøre, og alligevel ser vi ikke de store fremskridt… Og hvorfor?
Vi har det svært ved at komme i gang, vi vil helst ikke sætte skrappe regler for os selv og forbyde os selv noget… Til gengæld er det så dejlig nemt og fristende at snuppe et stykke fyldt chokolade eller bestille en takeaway burger til aftensmad frem for selv at lave en sund ret.
Vores indstilling har helt klart en afgørende rolle i kampen mod overvægt og -forbrug samt hele madafhængigheden. Dog får den enkeltes manglende viljestyrke og målrettethed ikke hele ‘skylden’. Sagen er den, at de produkter, vi spiser er nærmest skabt / ‘kodet’ til at gøre os – forbrugere afhængige. Ingredienser, der kommer i alle forarbejdede produkter er stimulerende for vores appetit, så vi craver mere mad, og appetittilfredsstillelsen er ikke optimal.

Netop dette var emnet for en spændende dokumentar, udsendt på DR2 i aftes. Dokumentaren hed ‘Dem, der gør os fede‘ og udsendes i 3 afsnit. I aftes var del 1 ud af 3; og for alle dem, der gik glip af udsendelsen, kan den genses hér. Ellers vil jeg opfordre til at afsætte en times tid på næste søndag og søndagen igen til de sidste 2 afsnit af dokumentaren.

Til sidst en lille billedlig forklaring på de fortabte (sukkerafhængige) menneskers adfærd…

image

2 thoughts on “Når vi ikke længere kan styre… os selv?

  1. Hej SundeMy,
    Hvor er dem bare god den cirkel, du har postet. Den ‘sukkerspiral’ (som jeg kalder det) har jeg godt nok siddet fast i mange gange. Heldigvis er jeg sluppet ud af den for alvor og har nu været sukkerfri i over tre måneder.
    KH
    – frk. sveske

    • Tak for din kommentar – fyldt med positiv energi! 🙂
      Tillykke med sukkerfriheden – sejt gået! Selv bruger jeg aldrig almindelig sukker, men benytter flittigt stevia og Sukrin (til f.eks. at søde min chia-grød). Selv om de ikke er nær så ‘farlige’ som sukker, vil jeg stadig af med dem (i hvert fald bruge dem sjældnere), for det er jo den søde smag, man vænner sig til, og (i sidste ende) ‘craver’.
      Men uh, det er da også lækkert med lidt sødning, så jeg har stadig en mindre kamp foran mig 😉

      Knus
      SundeMy

Skriv et svar

