Hvorfor yoga?

image

For ikke så længe siden, har jeg genoptaget min længe forsømte yoga træning. Jeg havde i mine teenage-år gået regelmæssigt til noget,  der hed yoga-fitness, som var en lidt hårdere form for yoga, der også indeholdt ganske almindelige fitness-øvelser (mest de statistiske selvfølgelig). Dette var dog et godt stykke inden, at jeg rigtig meldte mig ind i et fitness center, så i sidste ende blev det for dyrt at købe enkelte klip-billetter for at kunne være med.
Da jeg dog meldte mig ind i Fitness World, hvor de tilbyder yoga-timer, kunne jeg ikke finde gejsten for at genoptage træningen, og det andet (svedfremkaldende, derfor kalorieforbrændende) holdtræning fristede meget mere.

Og ikke fordi hård træning ikke frister længere – dét gør det bestemt! Men nu, hvor jeg har øget fokus på mig selv, min krop og mit velvære, tænker jeg, at det kun kan gavne mit projekt at blande yoga ind i det.

image

Yoga har været praktiseret i tusinde år, og nutidens yoga er resultat af lange observationer og arbejde med menneskekroppen. Formålet med yoga er en forening mellem kroppen og sindet, yoga skal få dig til at falde til ro, men den får dig samtidig til at arbejde med dig selv og opnå dermed en større kropsbevidsthed. De forskellige assana’er (yogastillinger), som er statiske øvelser, styrker kroppen og udfordrer dens muskler. Selv om stillingerne kan se ud, som om man står/sidder stille, er kroppen i konstant bevægelse i takt med åndedrættet. Åndedrættet er afgørende i yoga – det er midlet til at opnå ro i sindet, og samtidig er den rigtige åndedrætsteknik med til at opnå den optimale udnyttelse af ens lungekapacitet.

Yoga gør, at man føler sig mere energisk; kroppen og sindet opfriskes. Samtidig gør yoga, at man bliver afslappet og får ro i både kroppen og sindet. Selv ser jeg yoga for at være meget mindful form for træning, hvor både fysikken og psyken engageres og stimuleres. Yoga er dermed anset for at have en række sundhedsmæssige fordele for både fysiske, mentale og biokemiske. Dem vil jeg prøve at nævne et par af.

Fysiologiske fordele:
1. Lavere puls, blodtryk og respirationsfrekvens
2. Bedre kropsholdning og balance
3. Bedre nattesøvn
4. Større smidighed
5. Bedre koordinationsevner

Psykologiske fordele:
1. Større kropsbevidsthed
2. Bedre energi, humør
3. Mere overskud
4. Bedre fokus, samt koncentrations- og indlæringsevner
5. Lavere risiko for stress
6. Større kropslig og mental velvære

Biokemiske fordele:
1. Lavere glukose, sodium og kolesteroltal
2. Højere hemoglobintal; færre hvide blodlegemer

Samme kilde sammenligner effekter af yoga og almindelig træning, hvor de store fordele ved yoga som træningsform er bl.a. det minimale risiko for skader, større træningsbevidsthed samt mangel på ‘forceful movements’, dvs. øvelser, der stresser kroppen yderligere.

Jeg håber, indlægget kan tjene som inspiration for jer. Træningsformen skal gerne være varieret, og yoga kan bestemt anbefales som en træningsafveksling eller som restitutionstræning.

image

Namaste.

2 thoughts on “Hvorfor yoga?

  1. Hej SundeMy,
    Jeg havde netop min første yoga-time i går og jeg føler allerede, jeg kan blive afhængig af det.
    (mere om det på bloggen senere).
    Tror, netop som du skriver, at det er god aktiv restitution til de ellers stive lemmer, som styrketræningen godt kan give (jeg er dog ret smidig).
    KH
    – frk. sveske

    • Netop!
      Når man går ud af lokalet efter en afsluttet yoga-time, har man bare en følelse af tilfredshed. For mig er yoga-timer altid en succesoplevelse; jeg tror, at det er meget sundt at gøre plads til mindful træning i ens hverdag.

      Tak for din kommentar; dejligt, du fandt tid til at kigge forbi 🙂 Held og lykke med yoga projektet!
      Knus
      SundeMy

Skriv et svar

