Opskrift ☆ Gulerodssuppe med chili og ingefær

image

Igen lader jeg mig inspirere af fundne opskrifter på nettet og gør dem til mine egne. At det altid bliver gulerødder, er ganske ubevidst; måske er det den ingrediens, jeg til dagligt er allermindst kreativ med ? 😉

Den originale opskrift stammer fra iForm, og I kan finde den hér. Jeg har selvfølgelig lavet lidt om på ting, og jeg håber meget, at min version falder i jeres smag! (Jeg undlader bl.a. koriander, fordi jeg hellere vil have en mere gennemtrængende ingefær-smag.)

Du skal bruge:
(Til to aftensmad-portioner/ frokost til 2-3 dage)
6 gulerødder
0,5 finger ingefær
1 stort løg
1 fed hvidløg
0,5 chilipeber
0,5 liter hønseboullion
0,5 liter grøntsagsbouillon
Salt og peber

Evt. Creme fraiche

Revet flødeharvati til drys

Fremgangsmåde:
Skræl gulerødderne og skær dem i mindre stykker. Gør det samme med ingefær-fingren. Hak løg og chili og pres hvidløg. Svits hvidløg, ingefær og chili sammen i lidt olie. Tilsæt derefer løg og de skårede gulerødder. Bliv ved med at svitse i ca. 5 minutter. Skru lidt ned for varmen og hæld begge bouillon over.
Lad blandingen simre under låg i ca 35-45 minutter og blend det hele med en stavblender.
Da jeg ønskede en mere cremet konsistens og højere fedtprocent, tilføjede jeg også omkring 1 dl creme fraiche i suppen.

Server suppen med revet flødeharvati på toppen og nyd dig sund i den!

image

Ps. Hvorfor ingefær?
Ingefær er bevist at have en række positive indvirkninger på kroppen. Den varmer os, sætter gang i fordøjelsen og booster immunforsvaret. Desuden kan ingefær afhjælpe ubehag i kroppen såsom kvalme, oppustethed eller hovedpine og muskelsmerter. Kilde.
Dermed ingen undskyldninger for ikke at spise masser af ingefær!

Skriv et svar

