Kan kroppen virkelig godt finde ud af det?

Nu starter hverdagen for alvor igen! Jeg er tilbage på universitetet, og min hverdag kommer til at se meget anderledes ud, end den gjorde i sommerferien. Jeg skal ikke længere arbejde på fuldtid, men derimod bruge min tid og energi på stillesiddende læsning og lange forelæsninger.
For én som mig, virker det allerede meget frygtindgydende. Hvordan skal jeg leve uden al den hverdagsmotion, jeg har vænnet min krop til i løbet af ferien? Kan min krop finde ud af det? Kan min krop undvære den daglige cykeltur på 13 km (frem og tilbage på arbejde)? Kan jeg tillade mig ‘bare’ at droppe den motion/bevægelse, jeg plejer at få igennem arbejde, både når jeg cykler til arbejdet, og når jeg går rundt på arbejde? Kan kroppen tilpasse sig?
Det er selvfølgelig sådan, at jeg stadig skal på arbejde 4 dage om ugen, så i princippet skal cykelturen kun undværes 1 (max. 2) gange om ugen. Desuden skal jeg cykle til uni, så lidt får jeg kompenseret for de 13 km.. Det er derfor ikke den manglende cykling, der bekymrer mig, men nærmere selve hverdagen og dennes struktur.
Som ovennævnt, er al læsning stillesiddende og det samme med forelæsninger. Jeg kan umuligt få lige så meget bevægelse klemt ind i en hverdag med universitetsgang, som jeg får igennem arbejde. Og hvad skal jeg nu? Tør jeg stole på, at min krop selv kan justere? Skal jeg hvile i, at kroppen selv nok skal sige til, når nok er nok, og når den har brug for mere?
Jeg føler mig forvirret. Meget forvirret. Jeg ville ønske, at motionen (eller rettere større mængder af den) kunne inkorporeres i min hverdag med læsning. Jeg har forleden lavet en plan over mængder og varierende form for træning pr. uge. Jeg vil dog forsøge at klemme en længere gå- eller cykeltur i mine læsedage også.

Alt i alt må jeg dog stole på, at kroppen selv kan se sig ud af forandringer og kam tilpasse sig. (Og så må jeg selvfølgelig læse en hel masse om det, så jeg kan blive klogere på emnet og lære mere om, hvordan kroppen fungerer/reagerer.)
I dag synes jeg egentlig, at det madmæssigt var gået rigtig fint. Morgenmaden spiste jeg omkring 2 timer efter jeg stod op, og den bestod af en mikro-bolle med philadelphia og kyllingepålæg samt brie og pålæg og lidt grønt.

image

Inden jeg tog til forelæsning, spiste jeg de sidste blomkåls’dupper og 2 chickenwings fra i går aftes. Wings’ene var små og smagte af meget lidt, hvorimod blomkålen var meget lækker med en chili-dressing.
image

Min ‘rigtige’ frokost var en gulerodssalat med ristede mandler og sesamfrø med olie/lime-dressing.

image

Inspirationen er hentet fra bladet WOMAN; jeg addede et lille twist til salaten – den blev sindssygt lækker!
Inden træning spiste jeg et halvt stykke knækbrød med ost, og til aftensmad fik vi hjemmebragt sushi med hjemmelavede sticks!
Lækkerier, som jeg dog ikke spiste særlig mange af – jeg blev så hurtigt mæt!?

Måske kan kroppen godt finde ud af det alligevel..?

Skriv et svar

