Kerne-knækbrød

image

Jeg skal skynde mig at sige, at denne opskrift er inspireret af Janes (madbandittens) knækbrød fra kogebogen LCHF – spis dig mæt og glad.

Jeg synes, at kerne-knækbrød er ét af de bedste alternativer til almindeligt (kulhydratindholdeligt) brød. Også inden jeg skiftede til LCHF, spiste jeg meget knækbrød, så når jeg bager kerne-knækbrød, kan jeg knap nok mærke forskel! Og så er den jo fyldt med gode fedtstoffer og proteiner, what’s not to like?

Du skal bruge:
2 dl hørfrø
1 dl solsikkekerner
1 dl græskarkerner
1 dl sesamfrø
1 dl nødder
1 æg
2 dl vand
Salt

Fremgangsmåde:
Kværn 1 dl hørfrø til fint mel. Hak nødderne groft. Bland ‘hørfrø’-mel, nødder med andre (hele) kerner og tilsæt æg, vand og salt.
Lad dejen hvile på køl i en halv times tid. Når tiden er gået, tages dejen ud af køleskabet og rulles ud på en bradepande beklædt med bagepapir. (Man kan rulle dejen ud ved at lægge et extra stykke bagepapir på og brede dejen på bradepanden.)
Knækbrødene bages ved omkring 160 – 175° i 20-25 minutter (afhængigt af ovntype).
image
Knas, knas og velbekomme!

Skriv et svar

