Go’ morgenmælk!

Velduftende, lækker, mere end sund – mandelmælk!
Det ville være en stor løgn fra min side af, hvis jeg sagde, at jeg allerede hér til morgen har formået at lave min egen mandelmælk. Det ville være meget overskuds-agtigt, men det blev bare ikke i dag.
Til gengæld er der ikke noget galt i at poste opskriften hér fra morgenstunden. Den er afprøvet og virkelig anbefalelsesværdig!

Du skal bruge:
100 gram mandler (med skal)
Lidt vand, så alle mandlerne kan blive dækket, når de ligger i en skål
7,5 dl vand (yderligere)
Et nip salt (smagsbalancerende)

Nogle søder mælken yderligere med f.eks. dadler eller vanillesukker, som blendes sammen med de udblødte mandler og vand, men jeg ønskede en ‘clean’ version.

Fremgangsmåde:
Lad mandlerne ligge i blød i mindst 12 timer. Derefter skal vandet hældes ud og mandlerne skylles grundigt.
Nyt vand (de 7,5 dl) hældes over mandlerne, og dette blendes i en blender (med salt og evt. dadler/vanilje). Nu har vi næsten det endelige resultat; det eneste, der mangler er at si mandelkødet fra. Dette gør man ved at lægge et viskestykke i en si, og si igennem. Man kan også gøre, som jeg gjorde – bruge (mange!) kaffefiltre i stedet for viskestykket.

image

Resultatet er en dejlig mælk, helt hvid i farven og (som sagt før), fantastisk velduftende!

Skriv et svar

