Fantasi-søndag

Jeg havde knap nok været hjemme i 24 timer, før jeg i mit hoved begyndte at lægge alle mulige planer og strategier. Min frygt gik i opfyldelse ikke engang dagen efter, jeg landede, men dagen. Jeg havde nemlig sat mig for at nå en hel masse i dag. Jeg fandt nemlig ud af, at jeg ikke var kommet med på denne uges vagtplan, og kunne derfor lovligt holde søndagen fri og afslutte hele ferien med en fridag herhjemme. Det’ sådan set lækkert nok!
Og dérfor skal dagen da bruges og udnyttes til sidste minut! ‘ var min umiddelbare tanke. Tanken opstod på instinkt-niveauet. Jeg registrerede knap nok, at den overhovedet fløj igennem mit hoved, og af den grund, nåede jeg heller ikke ‘stoppe’ den, som på godt dansk hedder ‘at tænke sig om‘.
Jeg havde jo lovet mig selv at give slip på alle de tunge forventninger til min hverdag, jeg havde jo lovet mig selv at blive bedre til at give slip, til ikke at planlægge. Jeg må være ret så dårlig til at holde, hvad jeg lover. Dette løfte holdt da i hvert fald ikke særlig længe. For allerede i går aftes havde jeg stillet vækkeuret til kl 7, og inderst inde plejede jeg en lille fantasi om, at min mand sikkert vil op lige så tidligt, og at sammen kunne vi få lejligheden til at ligne en million, lægge sjove planer for resten af dagen og fikse en lækker, hjemmelavet søndagsbrunch sammen.

Og jo, noget af planen holdt sådan set fint nok. Da klokken var 13 havde jeg allerede været i kirke, fået handlet ind og forberedt morgenmad, som i dag var gouda/græskar-knækbrød med flødeharvati og mynthete.

image

Morgenmaden nød jeg alene, mens jeg fik kigget i et katalog over eferårsaktiviteter, såsom et foredrag med Jane (madbanditten) på Tårnby bibliotek. Jeg havde derudover fået ryddet og vasket op og været til en holdtime i fitness. Jeg havde været ‘dygtig’. Den anden halvdel af min plan, eller rettere fantasi-delen var selvfølgelig ikke gået i opfyldelse. Min søde mand havds brug for lidt restitution efter at have sovet i en lufthavn, og sov derfor længe. Allerede dér kunne vi ikke ‘følges ad’, og først op af eftermiddagen var vi blevet klare til at lave noget sammen. Vi brugte også lidt til på frokost, som for mit vedkommende bestod af en avocado fyldt med hjemmelavet tunmousse (og to cocktailpølser, som jeg stjal fra min mand).  😉

image

Da vi endelig fik de praktiske ting på plads (opvask, oprydning) var det selvfølgelig for sent til nogen ‘rigtige’ aktiviteter; der skete ellers ret meget i København i dag, men hverken tiden eller den vilde aktivitetslyst var med os. Og så blev jeg ked af det. Jeg følte nok inderst inde, at jeg havde fejlet, fordi min plan ikke holdt. Min fantasi var ikke gået i opfyldelse, og det opfattede jeg som personligt nederlag. Jeg følte mig utilstrækkelig, udueligt, det føltes som om jeg intet kunne…
Og heldigvis var min mand god til at give mig en krammer, trøste mig og jage de onde tanker væk. Det gjorde mig klar til en kæreste-tur til indre by, hvor vi bare skulle gå lidt rundt og for hyggens skyld kigge i departement-stores. Og selv om den ikke var en del af ‘planen’, blev det faktisk en hyggelig tur. Vi gik rundt og holdt i hånd, og da vi kom hjem, var vi klare til en omgang aftensmad. I dag nød vi pulled pork – lækker og sommerlig, og meget mættende!

image

Coleslaw købte vi fædrigsnittet i Netto, og det smagte virkelig lækkert! Kan så meget anbefales!

Som man kan se på de vedlagte billeder, har vores/min dag været fyldt med lækkerier, og alt, hvad der har med maden at gøre, var gået rigtig godt. Der var en dejlig atmosfære omkring alle måltider. Dette viser, at selv om jeg kan føle mig forvirret indeni, bliver min spisning ikke forstyrret. Win!

Jeg må dog stadig kæmpe mod min planlægning-afhængighed. Den kan gøre mig ked af det, og nærmest ødelægge mit humør for resten af dagen. Dét vil jeg ikke længere give den lov til, men det er meget lettere sagt end gjort. Jeg må igen satse på, at min bevidsthed omkring problemet gør mig stærkere og kan være med til bekæmpe de ubehagelige tanker. Men jo, kære mennesker; kampen fortsætter!

Skriv et svar

