Kæmper mig sund på farten

Åh, rejsedage – alle ferierejsende mennesker største plage. Efter en dejlig ferie, efter uger fyldt med afslapning, forkælelse og ofte også nye eventyr, skal man pludselig bruge en hel dag (eller flere, hvis man som visse to unge og tapre mennesker beslutter sig for at tilbringe en nat i Berlins lufthavn for at spare lidt penge på flybilletter) på noget så kedeligt, så trivielt, som at rejse. Samlagt kommer man op på flere timer i check-in, security-check, under boarding og andre procedurer, hvilket gør en træt og nærmest formår at suge hele ferieglæden ud.

For mig er rejsedagene især en udfordring, fordi det sjældent er muligt at holde fast ved sine ellers sunde hverdagsvaner. Til rejsen ned til feriedestinationen kan man selvfølgelig sørge for en sund og nærende madpakke hjemmefra. Dét havde jeg også gjort, og det gik rigtig fint med bl.a. hjemmebagte knækbrød og skårne peberfrugt-stænger. Den dag havde vi dog også fået god frokost, inden vi tog hjemmefra, så der var styr på de fleste måltider, hvilket gjorde mig rolig og maven tilfreds.
Det forholder sig lidt anderledes den anden vej. Allerede i selve Marokko havde jeg problemer med at finde sunde madvarer, let alone at få kombineret en madpakke! Jeg kunne derfor på ingen måde forberede noget til turen, så det endte med, at jeg tog en pose mandler og mine fiberkiks med på turen – bedre en at snolle i tax-free og komme ud med en 5-kilos Toblerone-bar! Til vores fordel, fløj vi først ret sent, så vi kunne nå at få morgenmad og normal frokost. Morgenmaden var lidt poor, for den bestod af to små bøtter yoghurt med goji-bær 2 svesker.

image

Derfor måtte jeg også hjælpe mig selv med en snack bestående af to svesker og en fiberkiks imellem morgenmad og frokost, som til gengæld var en succes! Den bestod af en lækker salat med rejer og avocado, akkompagneret af det sidste glas avocado-juice på marokkansk jord.

image

Lækkerier, siger jeg bare!
Eftermiddagssnack bestod af 3 fiberkiks og en naturlig appelsinjuice (fantastisk lækker juice, som de solgte i små flasker på kun 200 ml, uden tilsat sukker – frisk og naturlig). Aftensmaden købte jeg i lufthavnen, inden vi steg på flyet. Den bestod af to salater (lufthavn-størrelse, ikke engang Tommelise kunne blive mæt!).

image

Salat caprese – mozzarella, cherry-tomater og ruccola i olie/balsamico – dressing.

image

Salat niçoise – tun, bønner, æg & salat.
Salaterne mættede faktisk okay, og ikke engang 4-5 timer efter have spist dem var jeg blevet speciel sulten. Dog vidste vi, at en lang nat ventede på os, og det var ikke sikkert, hvor længe caféen havde åbent, så vi tog en midnight-snack, som for mit vedkommende bestod af en lille latte, 4 fiberkiks og en banan. Kun kulhydrater, men jeg trøster mig selv, at det ikke var af den slemme art. 😉

image

Sådan formåede jeg at klare første del af vores journey. Jeg synes egentlig, at det er okay gået for en ‘dag på farten’ at være. Det bliver spændende at se, hvordan dag 2 kommer til at forløbe! Jeg håber på det bedste, dog frygter jeg, at søvnunderskud kommer til at påvirke sult-følelsen, men det må jeg selvfølgelig være opmærksom på.
Min mor plejer at sige, at en fjende du kender, har du halvvejs besejret. Jeg kender min sult (forhåbentlig), så jeg satser på, at jeg ikke bliver snydt i dag!

Skriv et svar

