Fødevareintolerance – testresultater

Dette indlæg har været undervejs længe. Jeg havde kort og overflødigt nævnt i ét af mine tidligere indlæg, at jeg havde planer om at få foretaget en fødevareintolerancetest.
Den slags behandling (f.eks. en vegatest) er meget dyre herhjemme. Danske/københavnske tests indebærer ofte, at man skal føre en kostdagbog, og i det hele taget involverer sig i et længerevarende forløb med diætister og/eller kostvejledere. Forstå mig ret: det er bestemt ikke fordi jeg har noget imod diætister og andre specialister på dette område. Jeg har virkelig respekt for folk med stor viden om kost og ernæring, da det er et meget bredt område, og personligt ville jeg ikke kunne umdgå at blive påvirket af tal og mål. Derfor synes jeg, at alle og enhver, der kan arbejde med kalorier, mængder og energiprocenter udelukkende ‘på kontoret’, dvs. uden at lade sig forvirre af det personligt, er yderst professionel, og igen: respekt!
Dog har jeg i mit liv, pga. utallige mængder kostplaner, jeg i mine spiseforstyrrede dage skulle igennem, været hos behandling hos ret mange diætister. De har alle været meget søde, super dygtige, yderst professionelle og imødekommende. Jeg føler bare ikke for at starte endnu et forløb hos en diætist. Jeg havde ligesom lovet mig selv, at diætister er en overstået kapitel, lige så vel som hele spiseforstyrrelsen. I så mange år har andre (ofte fremmede) folk styret mit madindtag. Andre end mig har bestemt, hvad jeg skulle spise, hvornår, og hvor lang tid der skulle gå, før jeg måtte få noget andet på kostplanen.
Jeg ønsker af den grund ikke, at min voksne liv skal indledes med noget, som var min plage i teenage-årene. Jeg ønsker selv at kunne styre mit madindtag, nyde min mad, se den som noget positivt, ikke en påtvunget nødvendighed. Netop fordi jeg selv ønsker at være herre over min mad, føler jeg også, at det er nødvendigt, at jeg ved, hvad der gavner netop min krop, dvs. hvad jeg inderst inde (helt ned i maven) har det godt med at spise, og i hvor store mængder. Jeg ønsker bestemt ikke at fylde min krop med ting, der ikke er gode for den. Jeg ønsker ikke, at min krop skal kæmpe mod den mad, jeg indtager. Dérfor idéen om en fødevareintolerancetest.

Som nævnt ville jeg ikke involvere mig i et længere forløb. Jeg ville sådan set bare have foretaget testen uden nogen form for tidskrævende forberedelse (kostdagbog) eller forpligtelser, såsom påbegyndelse af et forløb hos en specialist. Jeg var derfor lidt skeptisk over for at få testen foretaget på en klinik, men jeg vidste ikke, hvorvidt der fandtes andre muligheder. Jeg havde skam også ringet rundt i København, men jeg synes hele tiden, at jeg stødte på steder og behandlere, som ville tilbyde mig et forløb.
Jeg begyndte derfor at søge nettet tyndt for alternativer, og brugte også mit andet sprog – polsk for at finde ud af, om Polen måske kunne tilbyde mig en bedre løsning. Mit store research havde endelig virket, og jeg fandt frem til FOOD DETECTIVE. Food detective er en lav-selv fødevareintolerancetest. Testen blev lanceret i Storbritannien og sælges nu på apoteker og klinikker rundt i Europa, deriblandt i Polen. (Jeg beklager meget min uvidenhed omkring mulighederne for at få fat på Food Detective i Danmark; jeg lover at undersøge mulighederne og vende tilbage med resultater og evt. priser og salgssteder.) Testen består faktisk blot en bakke og en række væskeopløsninger, som skal blandes med en dråbe af testpersonens blod. Væskerne hældes på bakken i den rigtige rækkefølge, og specielle punkter på bakken registrerer, hvilke reaktioner opstår mellem de forskellige testvæsker og blodet.

Hele testen tager omkring 45 minutter at udføre (med forberedelsestid). Resultater vises på bakken i form af numererede ‘prikker’. Hele bakken er hvid, blå prikker bliver dog synlige som tegn på intolerance over for et bestemt produkt. Alle produkter har numre, og for at ‘afkode’ bakken skal man bruge det vedhæftede manual-hæfte. Testens spektrum er nemlig meget bredt. Man bliver testet for 49 forskellige fødevarer – alt fra forskellige melsorter, æg og laktose til krydderi-blandinger. Imponerende, hvor meget man kan få ud af en lille, uskyldigt udseende bakke, men jeg kan love, at det virker!

Til udførelsen af selve testen fik jeg assistance af overlæge mor. (Hovedsageligt fordi jeg ikke kunne stikke mig selv i fingeren og kigge på eget blod, men også fordi min mor godt kunne bruge extra erfaring med fødevareintolerancetest på allergologi-ambulatoriet.) Desuden var jeg mere tryg ved at have min mor til at hjælpe mig med det, i forhold til blanding af de forskellige testvæsker. Vi sad derfor sammen og fulgte spændt med i, hvad der skete på testbakken, og indtil to minutter inden testens afslutning, skete der absolut ingenting. Først den sidste opløsning viste tydelige resultater.
Resultater, som gjorde mig ret så ked af det!

Testen viste 3 ‘niveauer’ af fødevareintolerance, farven lyseblå var mild grad af intolerance, almindelig blå betød moderat grad af intolerance, hvor produktet stadig kan indtages, dog skal man passe på med mængderne, og vil man være på den sikre side, skal produktet (i hvert fald i noget tid) udelukkes fra kosten. Den sidste farve – mørkeblå betød fødevareintolerance, hvor mindst en midlertidig udelukkelse af fødevaren var nødvendig.
Mine resultater så således ud:

Mørkeblå felter:
– ingen

Blå felter:
– hvede
– hele æg

Lyseblå felter:
– ris
– gluten
– komælk
– cashewnødder
– paranødder
– paprika
– gær

Resultater bragte en lettelse, men samtidig også en forvirring med sig. For mig, der ønsker at spise LCHF er nyheden om at skulle udelukke æg lidt trist. Dog gav det også god forklaring på, hvorfor jeg, (selv, når jeg fulgte LCHF-principperne) godt kunne føle mig oppustet. Min strategi er derfor at udelukke æg fra kosten i et stykke tid (1. prøveperiode synes jeg, skal være på omkring én måned). I ‘nødstilfælde’ vil jeg højst bruge æggehvide, men generelt set vil jeg forsøge at lade æggene ligge. (Også fordi manualen, der var vedhæftet til testen giver alternativer og idéer til, hvad man kan erstatte de forskellige produkter med; om disse alternativer rent faktisk fungerer, er en hel anden side af sagen, og jeg skal nok opdatere løbende hér på bloggen.)
På den anden side blev jeg bekræftet i, at udelukkelsen af brød var en god og klog beslutning, der gavner min krop. I princippet indeholder hvidt brød tre ting, jeg ikke så godt kan tåle: hvede, gluten og gær, så no wonder, at min krop ikke havde det fantastisk, når jeg fik den til at spise hvidt brød i forskellige former.
Derudover fik testen mig til at tænke over mit nødde-indtag. Cashew- og paranødder er faktisk mine yndlings, og jeg har ikke tænkt mig at udelukke dem helt fra min kost, men jeg er begyndt at benytte mig af andre alternativer og f.eks. spise flere mandler frem for andre nøddesorter.
Desuden vil jeg i højere grad prøve at vælge ikke-laktoseholdelige produkter. Jeg vil bruge soya- og mandelmælk (nu hvor jeg også har fundet en del opskrifter på, hvordan man selv laver sin egen mandelmælk) noget oftere.
Til sidst skal jeg huske, at hvis der nødvendigvis skal hygges med noget af den usunde, procentindholdelige art, så må jeg vælge vin frem for øl, der jo indeholder gær (og i de fleste tilfælde også hvede, for den sags skyld).

I det hele taget var intolerance-testen en kæmpe øjenåbner, og jeg vil helt bestemt anbefale en fødevareintolerancetest til alle! Jeg fik et udgangspunkt at arbejde ud fra, og jeg føler, jeg nu kan være bedre mod min krop og give den bedre næring end før. Jeg føler mig lettet og er bestemt blevet mere tryg nu. Nu ved jeg jo, hvad min krop kan tåle, og hvad den ikke kan tåle, så på den måde risikerer jeg heller ikke noget, hver gang, jeg skal have noget at spise. Nu ved jeg, hvad min krop kan have, og fødevare-jeopardy er slut.

Fra nu af, skal jeg arbejde på rent faktisk at benytte mig af resultaterne i min dagligdag. Jeg skal arbejde på at finde lækre og holdbare alternativer til de fødevarer, der ikke er 100% gavnlige for min krop. Dét er dog et projekt, som jeg med glæde begiver mig ud i, for målet er jo at gøre min krop glad og tilfreds. Målet er (som så mange gange før) en god mavefornemmelse.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s