Når planen går i vasken

I dag er som nævnt sidste dag i Marrakech. I morgen eftermiddag forlader vi Afrika og retter kursen mod Danmark (med en enkel mellemlanding i Berlin og en nat i lufthavnen, men skidt-pyt, vi har stadig ferie).
Fordi turen har været helt og aldeles fantastisk, havde vi aftalt, at sidste dag skulle være helt speciel. Vi havde lagt planer, en mindre strategi, kombineret en lille sightseeingtur ind i vores sidste besøg på basaren. Vi ønskede, at dagen skulle gå op i en højere enhed, ifølge vores plan skulle dagen være perfekt.

– hvornår har man sidst hørt om nogen ‘perfekte’ plan, der lykkedes for nogen som helst? Exactly, det lykkedes heller ikke for os 😉

Vi kom lidt for sent ud af døren, vi var ikke på toppen fysisk, vi var lidt sløve i det, og værst af alt – vi kunne se, at vores plan ikke holdt. Åh nej. Vi havde sat os for at få den lækreste frokost i dag. Selvfølgelig var ingen af os specielt sultne og vi følte ikke rigtig trangen til mad (kæresten var lidt dårlig, jeg var noget, der ligner opgivende) – ikke just i madhumør. Vi havde planlagt en tur rundt i basaren, dog virkede menneskemængden snarere irriterende end spændende og fristende. Kort sagt: planen røg, vi gad ikke noget, der opstod negativ stemning.

Og så tog vi os sammen. Vi kom ud med, hvad vi havde på hjertet. Det viste sig, min kære mand helst ville hjem, fordi han havde det ret skidt. Jeg fik til gengæld sagt, hvad der irriterede mig. Han lyttede, vi fik snakket, nåede til et punkt, hvor vi kunne se sagen fra hinandens sider – opnåede et konsensus.  Denne ‘udrensning’ fra både min og kærestens side hjalp os. Stemningen blev bedre, og vi fik lagt en ny (nu mindre ambitiøs) plan. Vi lagde ud med en frokost på en supergod og overraskende billig café, der ligger meget tæt på vores Riad (så tæt, at det et pinligt at indrømme, at vi først har spist der på vores sidste dag!). Min frokost bestod i dag af en blandet salat med rejer, avocado, majs, kylling, grønne bønner, peberfrugt og ost. Selve blandingen kan måske lyde lidt anderledes, men smagen var fremragende!

image

Jeg kunne dog ikke holde mig selv fra også at få lidt dessert – en avocado-juice! (På billedet i sammen med kærestens bananjuice.)

image

Efter frokosten blev der slappet af, og noget af tiden fik jeg også brugt på at pakke. Vi var dog ikke færdige med Marrakech for i dag! Vi ville tilbage til basaren en sidste gang og snuppe en lækker aftensmåltid også.
I aftes nød jeg marokkansk kyllinge-tajine og afsluttede med hjemmelavet yoghurt til dessert.

image

Tanjine var en enorm portion kylling, desværre kun med kartofler (en lille minus). I sovsen var der tørrede frugter og citron; dejlig smagskombination! Yoghurten, som jeg fik til dessert var meget sød, men ikke på den klamme, kunstige måde. Jeg kunne dog ikke have mere end en halv bøtte, så sagde maven stop!

image

I løbet af dagen blev der også snacket i kaktus-frugter, og jeg fik et par dadler som smagsprøver her til aften. Jeg skal dog ikke glemme dagens treat – mynthe-teen.

image

Faktisk nåede dagen at blive fyldt med en hel masse gode og positive oplevelser, selv om den startede på en lidt øv måde, og selv om vores ‘perfekte’ plan ikke blev til noget. Vi hyggede os, vi nød hinanden, nød vores sidste aften, nød gåturen hjem. Det var okay, at vi ikke overholdt planen, vi fandt glæden i så mange andre (små)ting, at planen og den perfekte afslutning på ferien kunne være ligemeget.
Vi gjorde vores aften perfekt, det er der ikke nogen plan, der havde gjort for os – det er udelukkende vores fortjeneste. Vi former vore egne liv, og om dit liv, eller en afsluttende aften på ferien bliver perfekt afhænger ikke af, hvorvidt den stemmer overens med en tidligere lagt plan. Lad planer ligge og begynd i stedet at se det perfekte i det uperfekte.

Skriv et svar

