I kardemommeby

Man må tænke, hvad man vil, men i dag har vi været i kardemommeby, eller rettere den by, kardemommebyen er tegnet efter, nemlig den marokkanske Essaouira. Byen var smuk! Den var dejlig at gå rundt i, dejlig at kigge på, med meget mere europæer-venlige temperaturer og mindre påtrængende sælgere. Fedt! Selve byen var en fantastisk oplevelse, hvorimod turen dertil (og hjem) og forberedelsesprocessen var mindre spændende. 2,5 – 3 timer hver vej i en minibus med ret så ubekvemme sæder og ret mange andre turister, der også havde det varmt, er ikke noget, jeg kommer til at mindes med glæde. Men det var jo bare midlet til målet – et dejligt mål, hvor vi fik købt en hel del og gået rundt i medinaen (den gamle bydel), mellah’en (jødisk kvarter) og omkring havnefronten.

Endnu et minus var dog også tidspunkterne – vi skulle op noget tidligere, end vi plejer, og fik deres knap så indbydende franske morgenmad, nærmest inden solen nåede at komme op. Argh! For mit vedkommende endte det med en tynd omelet/pandekage på størrelse med en underkop og to figner; 0 næring overhovedet, derfor kunne jeg også få fornøjelsen af utroligt ustabilt blodsukker hele dagen lang. Dette slog mig lidt ude af kurs, men jeg formåede stadig at holde den sunde linje. Frokosten var en avocado-salat med rejer og lidt kylling ved siden.

image

Efterfulgt af en avocado juice, som smagte himmelsk og eferlod mig med en god mavefornemmelse og god samvittighed.

image

Der blev snacket lidt i kaktus-frugter, svesker og fiberrige kiks, hvilket alligevel ikke kunne få blodsukkerniveauet til at forholde sig i ro. Dette skete først, da vi fik aftensmad – fantastisk måtid mad! Jeg fik lov at nyde et kæmpe stykke kylling med blandet salat og oliven til forret. Mums!

image

Jeg håber, at i morgen kan blive fyldt med lige så mange lækkerier – det er jo ren forkælelse!

Skriv et svar

