Basisviden om baser

Jeg går bestemt ikke ind for slankekure, -behandlinger eller andet med lignende formål, blot et andet navn. Jeg søger selv efter at kunne holde min krop i sund balance, hvilket betyder, at sindet også skal være med, og jeg nægter at tro, at nogen som helst slankekur tager højde for, hvordan sindet og hjertet har det, mens man lige i et par uger udsætter sin krop for en umenneskelig diæt. Jeg ønsker en sund krop, en glad mave, et godt forhold til mad og ønsker, at ethvert måltid skal være en god oplevelse. Ja, ikke for noget, men det kan du sgu ikke få, når du er på kur.

Jeg fanges til gengæld (INDRØMMER DET GERNE) af sundhedstrends. Jeg er meget interesseret i, hvilke råvarer gavner min krop, hvad man skal spise for at give kroppen den bedste næring osv.. Og derfor dette indlæg : om kroppens basebalance.
Jeg ved, at det måske er en gammel debat, jeg lige har fisket op af en kasse med ‘glemte sager’, men jeg læste denne artikel, og den satte da tanker i gang.

Vores krops (eller rettere blodets) Ph-værdi er generelt en anelse basisk. Denne værdi skal naturligvis opretholdes, og til dette bruger kroppen normalt en ‘base-depot’. Base-balancen kan forstyrres af f.eks. stress eller fejlernæring, og i sådanne situationer tager kroppen baserne fra den lager. Dog kan det ske, at lageret udtømmes helt, og når dét er tilfældet, må baserne ‘stjæles’ fra kroppen selv, f.eks. de indre organer eller knoglerne.
Det er derfor vigtigt at tilføre sin krop nok base igennem kosten. For meget syre i kroppen er bl.a. med til at svække immunforsvaret og nedsætte de indre organers funktion. Bottom line: syreubalance svækker kroppen og gør den mindre modstandsdygtig. Ouch – dét har vi ikke lyst til…

Jeg synes bare, at det var spændende at læse mere om det, da nogle af nutidens sundhedstrends faktisk bygges op omkring en regulering af base-balancen, f.eks. overnight oats, hvor havregrynenes syrlige Ph-værdi neutraliseres, når grynene får lov at trække væske ind natten over.

Jeg efterlader derfor lidt stof til eftertanke, og overvejer selv at kaste mig ud i overnight oats, for hold op, hvor ser det lækkert ud!! 😉
Nu må vi se, hvad jeg er klar til, når jeg kommer hjem…

Skriv et svar

