Holding the line ! (Or at least trying…)

image

Dette kan jeg præsentere som noget af mit marokkanske udbytte til en meget sølle pris! Mandler og andre nødder samt tørret frugt fås hér til ingen penge, og dét er der en bestemt mave, der er glad for! 😉
Derudover har jeg fået arganolie, både til madlavning (som ses på billedet) og til kropspleje – noget, Marokko er kendt for, og olien med dens helbredsmæssige virkninger kan sammenlignes med flydende guld! Pga. sine helende egenskaber, kan den benyttes som aftersun, til behandling af brændesår, samt som kløe- og sviestillende middel. Kort sagt: et vidunderpreparat! Jeg glæder mig til at bruge det hjemme – jeg er nemlig sikker på oliens gode virkning på kroppen f.eks. under den danske vinter eller som forkælelse til mine trætte fusser efter en lang vagt på arbejde.

I dag fik jeg faktisk afprøvet olien på egen krop, da kæresten og jeg tog en tur i hammam– marokkansk spa. Vores behandling bestod af bad, hvorefter vi blev smurt i en speciel slags olie (eller rettere fedt, da det faktisk var stivnet, ikke flydende). Efter dét blev vi ‘skrubbet’ med en speciel svamp og fik mudderscrub efterfølgende. Da vi skulle have vasket muddderet af, fik vi vasket kroppen og håret i de mest velduftende sæber, jeg i mit liv har prøvet! Ubeskriveligt lækker oplevelse! Behandlingen afsluttedes med en halv times helkropsmassage med den ovennævnte arganolie. Virkelig dejlig oplevelse ; god behandling og luksus ferieaktivitet.

Ang. mine spisevanskeligheder pga. manglen på de ‘rigtige’ produkter, er der ikke sket de store fremskridt. Jeg prøver at holde mig fra alt for mange dadler (tillader stadig mig selv at smage på den lokale specialitet, der frister og kalder mit navn fra hver anden bod med tørrede frugter), og jeg har sat mig for at stoppe med at spise, når jeg begynder at mærke en mæthed. Over det hele har vi her mad og snacks lige i min smag, så jeg skal ikke frygte at gå sulten i seng. Derfor: mærk efter: spis, når du er sulten, hold op, når du er mæt! Dét må jeg lige huske mig selv på!

Og angående mæthed, kan jeg med glæde præsentere dagens frokost – marokkansk salat med tun og sort oliven med en god mængde olivenolie.

image

Wupti – glad mave = god ferie!

Skriv et svar

