Tæller snyd som snyd, hvis man er på et andet kontinent??

Jep, som titlen nok meget godt antyder, snyder jeg ret meget på denne her ferie.
Generelt forsøger jeg at leve meget LCHF, jeg vil gerne skære kulhydrater helt væk og erstatte dem med fedtet af den gode slags – jeg ønsker rigtige og naturlige råvarer, og jeg vil gerne leve (spise) sundt, så min krop og mit sind kan være i god balance. Jeg kan så med det samme konstatere, at dette er umuligt i Afrika.
Hovedingrediensen eller rettere hovedbestanddelen i deres måltider er brød, hvidt, pita-lignende brød. Det er altid friskbagt, så ikke fordi det fejler noget (ud over at bestå af hvede, gær og ikke rigtig nogen andre næringsgivende ingredienser), men jeg har ikke lyst til at spise det. Medmindre det er for at smage på én af de lokale ‘tapenader’ og forskellige versioner af salsa, rører jeg ikke det hvide stads.
Mit næste problem er varmen, som gør, at jeg ikke har mulighed for at opbevare noget som helst i en nogenlunde stabil temperatur, der også er til at holde ud. Indkøb af ethvert produkt, der kunne minde om yoghurt, er derfor (af naturlige årsager) udelukket.
Tredje forhindring er priser på de sunde madvarer. Så sent som i dag var vi i et supermarked, hvor jeg gerne ville købe nogle riskiks som tør snack i løbet af dagen. De er bestemt ikke low-carb, men kan spises i små mængder, og så er de jo glutenfrie. En pakke riskiks koster her (omregnet til danske kroner) … 30,- og en liter sojamælk fås for ‘sølle’ 50,- !! Dér stod jeg af. Bye, bye, birdy!
Jeg må acceptere, at jeg ikke kan følge min hjemme(fra)lavede kostplan på denne her ferie. Naturligvis forsøger jeg at holde det så ‘clean’ som muligt, men kulhydrater i form af dadler eller honningristede nødder er svære at modstå, billige, og alligevel nogle af de sunde alternativer til de ellers så farlige snacks. Jeg må dog stolt fortælle, at det til frokost lykkedes mig at spise LCHF, i form af denne hér salat, bestående af kål, kyllingstykker, æblestykker og rosiner, alt dette vendt i en smagfuld dressing (højst sandsynligt lavet på mayonnaise og noget yoghurt naturel)! Mmm…

image

Det har helt klart været en succes, og jeg skal prøve at gentage den på egen hånd hjemme i Danmark. Mættende og sund – min nye ven for sure!

Skriv et svar

